گونه های کمیاب حیوانی کدامند؟

گونه های کمیاب حیوانی معمولا به گونه های حیوانات در حال انقراض در جهان اطلاق می‌شود؛ این اصطلاح برای حیواناتی استفاده می‌شود که تعداد آنها از حد تعیین شده، کمتر بوده و در معرض خطر نابودی قرار دارند. تعیین یک گونه نادر ممکن است توسط یک سازمان رسمی مانند یک دولت ملی، ایالتی یا استانی انجام شود.
متاسفانه تعداد زیادی از گونه های کمیاب حیوانی در خطر انقراض قرار دارند. دلایل زیادی وجود دارد که موجب کاهش تعداد گونه های در حال انقراض جهان می‌شود؛ بر خی از این موارد، عبارتند از تغییرات مخرب در زیستگاه و محیط زندگی آنها، شکار غیر قانونی حیوانات، فروش حیوانات خاص، فقر فرهنگی در برخورد با حیوانات و غیره.
متاسفانه، در زمانی نه چندان دور نسل های بعدی بشر دیگر قادر نخواهد بود که بسیاری از گونه های کمیاب حیوانی که در حال حاضر با ما زندگی میکنند، را ببینند.
فرهنگ سازی و حمایت از حیوانات به صورت کل و برنامه ریزی های مشخص برای حفظ گونه های در حال انقراض جهان می‌تواند تاثیر به سزایی بر حفظ آنها داشته باشد. اپلیکیشن سفارش آنلاین پتیابرای فرهنگ سازی در راستای حمایت از گونه های کمیاب حیوانی در ایران اقدام کرده و امید آن می‌رود تا در سالهای آتی شاهد حفاظت از این گونه ها و بیشتر شدن تعداد آنها باشیم.

گونه های کمیاب حیوانی

گونه های در حال انقراض جهان محمولا گونه هایی هستند که تعداد آنها به علت از دست دادن زیستگاه یا دخالت‌های انسان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و سازمان های مربوطه برای منقرض نشدن آنها را در لیست های خود قرار میدهند و به مناطق حفاظت شده منتقل می‌شوند.
در ادامه به معرفی تعدادی از مهمترین گونه های کمیاب حیوانی می‌پردازیم.


Wombat

وامبت یا Wombat یکی از عجیب ترین حیوانات کره زمین است که در کوئینزلند استرالیا، مخصوصا در پارک ملی اپینگ پیدا میشود. در حال حاضر، تعداد تخمینی وامبت‌های مودار شمالی حدود 115 عدد است. حس بینایی این حیوان بسیار ضعیف است؛ به همین دلیل آنها هنگام جستجو برای غذا به خصوص در تاریکی از بینی خود استفاده می‌کنند.


Pygmy Three Toed Sloth (تنبل سه پنجه کوتوله)

شما می‌توانید تنبل سه‌پنجه کوتوله را در سواحل پاناما پیدا کنید. براساس یک مطالعه انجام شده در سال 2011 حدود 79 عدد از آنها هنوز زنده هستند و می‌توانند در حیات وحش پیدا شوند.


Red Crested Tree Rat (موش درختی کاکل قرمز)

این گونه در معرض خطر در کلمبیا یافت می‌شود؛ طبق گزارشات موجود آخرین باری که موش درختی کاکل قرمز مشاهده شده، در سال 1898 بوده، پس از آن، محققان در سال 2011 دوباره این موش را مشاهده کردند. زیستگاه این گونه نابود شده و به همین دلیل جزو گونه های کمیاب حیوانی هستند که امید برای حفظ آنها بسیار کم است.


Angel Shark

این گونه از کوسه را می‌توان در دریای سیاه، دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس یافت. یکی از دلایلی که ممکن است سبب انقراض آنها شود، ماهیگیری تجاری است. امروزه فقط تعداد کمی از کوسه های فرشته در جزایر قناری و دریای مدیترانه دیده می‌شوند.


Elephant Shrew (حشره‌خوار خرطومی)

یکی از عجیب ترین حیوانات زمین که در جنگل Boni-Dodori واقع در کنیا وجود دارد، حشره خوار خرطومی است. زیستگاه این گونه به علت جنگل زدایی و تجارت چوب نابود شده است.


Southeast Asia’s Javan Rhino (کرگدن جنوب شرقی آسیا)

یکی از گونه های کمیاب حیوانی که می‌توان آنها را در آسیای جنوب شرقی پیدا کرد. در جاوا - اندونزی حدود 60 کرگدن وجود دارد که در پارک ملی Ujung Kulon زندگی می‌کنند. شاخهای این حیوان در بازار حدود 30،000 دلار ارزش دارد.


Ploughshare Tortoise (also known as Angonoka)

براساس تحقیقات، تعداد تخمینی این لاک پشت در معرض خطر بین 440 تا 770 عدد در سراسر جهان است. زیستگاه عمده‌ی آنها در ماداگاسکار در منطقه خلیج بلی است. یکی از دلایلی که سبب شده تا این لاک پشت ها در لیست گونه های در حال انقراض جهان قرار بگیرند، فروش آنها در بازار تجارت غیرقانونی حیوانات است.


Gooty Tarantula (also called Metallic Tarantula)

زیستگاه اصلی Ganty Tarantula در سریلانکا و جنوب شرقی هند است. جمعیت این گونه به دلیل تخریب محیط زندگی بر اثر جنگل زدایی، ناآرامی های مدنی و جمع آوری هیزم کاهش یافته است.


Durrell’s Vontsira (also known as Salanoia Durrelli)

این موجودات در مناطق بسیار خطرناک ماداگاسکار و در دریاچه آلاوترا زندگی می‌کنند.

Rare Hainan Gibbon

برآورد شده است که تنها 23 عدد از این گونه در شمال چین باقی مانده است. به همین دلیل است که آن را به عنوان نادرترین گونه ی حیوانی در جهان در نظر میگیرند.

News source

18 Februrary 2019 - 09:19

Tags

  • کمیاب_ترین_حیوانات_ایران
  • گونه_های_در_حال_انقراض_جهان

User Review

Total Score

No Comment Post yet

Submit Comment

Your Score