همه‌چیز در مورد آکواریوم خانگی

آکواریوم خانگی به واسطه وجود انواع ماهیان آکواریومی تزئینی و رنگارنگ، علاوه بر زیبایی بخشیدن به دکوراسیون منزل شما، حس زندگی و آرامش را به شما منتقل می‌کند و باعث سلامت روح و روان خواهد شد.

آکواریوم خانگی را می‌توانید هم به صورت آماده خریداری کنید، هم آن را بنا به سیلقه خود بسازید و تزئین کنید.

در این چند سال اخیر، شاهد رشد صنعت انواع ماهیان آکواریومی و تزئینی و ورود آنها به محیط زندگی انسان ها بوده‌ایم.

اما گذشته از علاقه ما انسان ها به آکواریوم خانگی و البته انواع ماهیان آکواریومی، باید به این نکته توجه داشته باشید که ماهی‌های داخل آکواریوم خانگی منزل شما برای برطرف کردن نیازهای زندگیشان به فضای مناسب، ایمن و تغذیه سالم نیاز دارند و درست همانند انسان ها دارای خلق و خوی متفاوتی هستند.

به همین واسطه برای تهیه آکواریوم، تجهیزات کامل آن و همینطور تغذیه مناسب برای انواع ماهیان آکواریومی خود می‌توانید سری به انواع فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی معتبر مانند پتیا بزنید.

حتی اگر اهل نگهداری از انواع ماهیان آکواریومی نباشید سالی یکبار هم که شده درگیر مسئله طرز نگهداری ماهی قرمز خواهید شد، زیرا بنا به سنت باستانی ما ایرانی ها، این ماهی در سفره هفت سین قرار می‌گیرد!

الویت آکواریوم مستطیل شکل نسبت به مربع

  1. آکواریوم خانگی مستطیل شکل دارای فضای مناسب تری برای شنا کردن ماهی هاست.
  2. به واسطه شکل مستطیل آکواریوم خانگی می‌توان به راحتی آن را تزئین کرد.
  3. آکواریوم خانگی مستطیل شکل باعث افزایش زیبایی و جذابیت بصری منزل شما خواهد شد.
  4. در آکواریوم خانگی مستطیل به سبب شکل آن، سطح تهویه آب افزایش یافته و بدین گونه ماهی ها از آب پاکیزه‌تری برخوردار خواهند بود.

ابعاد آکواریوم خانگی

  • آکواریوم خانگی کوچک: طول 35، عرض 20 و ارتفاع 30 سانتی متر
  • آکواریوم خانگی متوسط: طول 80، عرض 35 و ارتفاع 50 سانتی متر
  • آکواریوم خانگی بزرگ: طول 150، عرض 40 و ارتفاع 60 سانتی متر

بایدها و نبایدها در خرید و نگهداری آکواریوم خانگی

  • برای خرید آکواریوم خانگی حتما به ابعاد فضای منزل خود توجه کنید؛ به طور حتم اندازه آن به فضای منزل شما بستگی دارد و ارتباط مستقیمی میان این دو هست.
  • ضخامت شیشه آکواریوم با حجم آن رابطه مستقیم دارد. هرچه حجم آکواریوم بیشتر می‌شود، باید ضخامت شیشه آن نیز افزایش یابد.
  • نکته مهمی که باید در مورد تجهیزات آکواریوم خانگی بدانید این است که پمپ را بالاتر از سطح آب و در مکانی خارج از آکواریوم قرار دهید.
  • سعی کنید برای کف آکواریوم خود از شن و ماسه‌هایی استفاده کنید که دانه‌های درشتی نداشته باشد؛ زیرا ممکن است این دانه های درشت در گلوی ماهی ها گیر کند و باعث مرگ آنها شود.
  • اگر نمی‌خواهید برای خرید ماهی های آکواریوم خود هزینه زیادی صرف کنید، سعی داشته باشید که در عین خریداری ماهی های ارزان، انتخاب ویژه‌ای انجام دهید.
  • به واسطه اینکه از دست دادن ماهی یا ماهی های شما مسئله ناراحت کننده‌ایست و برای جایگزین کردن آنها باید هزینه مجددی را متقبل شوید، ماهی هایی را خریداری کنید که طول عمر بیشتری داشته باشند.
  • در خرید انواع ماهیان آکواریومی به نوع آنها دقت بیشتری کنید؛ به طور مثال می‌توان گفت همزیستی یک ماهی گوشتخوار در کنار یک ماهی معمولی غیرممکن است.
  • اگر آکواریوم خانگی خود را به تازگی خریداری کرده‌اید، بهتر است در ابتدا وسایل و تجهیزات آن را درون آکواریوم قرار دهید، سپس شن و گیاه داخل آن بگذارید تا از کدر شدن آب درون آکواریوم خانگیتان جلوگیری شود.
  • آکواریوم خانگی را در محیطی قرار دهید که هم از زیبایی آن لذت ببرید، هم فضای لازم برای تعویض آب و تمیز کردن آن داشته باشید.
  • آکواریوم خانگی خود را به دور از محیط های آلوده و پرگرد و غبار قرار دهید.
  • در آکواریوم خانگی خود از گیاهان آبزی استفاه کنید؛ زیرا به علت جذب یون آمونیوم (ammonium یا NH4) باعث اکسیژن آب افزایش یافته و در نتیجه، کمتر به تعویض آب احتیاج است.
  • آکواریوم خانگی به دو دلیل نباید در معرض مستقیم نور آفتاب قرار داشته باشد: 1- نور آفتاب باعث رشد جلبک های داخل آکواریوم شده و این امر برای ماهی ها مزاحمت ایجاد می‌کند. 2- تابش نور خورشید و گرمای حاصل از آن باعث افزایش دمای آکواریوم شده و با پایان یافتن روز و گرما باعث افت دمای آن می‌شود؛ به سبب این که ماهی ها موجودات خونسردی هستند، این تغییرات ناگهانی دما ممکن است باعث مرگ آنها شود.
  • برای داشتن ماهی های شاد و سالم، توجه به برطرف کردن نیازهای انواع ماهیان آکواریومی و فاکتورهایی چون دفعات تعویض آب، مقدار دما و اکسیژن در آب و نور محیط نگهداری آنها، الزامی است.
  • از قرار دادن آکواریوم در نزدیکی درب منزل جدا خودداری کنید؛ زیرا صدا و امواج ایجاد شده در اثر باز و بسته شدن درب، می‌تواند باعث استرس ماهی ها شود.
  • قرار داشتن محل نگهداری آکواریوم در نزدیکی وسایل گرمایشی و یا سرمایشی و حتی فضاهای شلوغ باعث آسیب رسیدن به اعصاب ماهی ها خواهد شد.
  • برای تامین برق پمپ و نور آکواریوم خانگی از یک پریز مجزا و مستقل استفاده کنید، زیرا این امر باعث کاهش تردد اطراف ماهی ها، کاهش تنش برای آنها و عدم قطع و وصل شدن جریان برق می‌شود.
  • میزان تراکم ماهی های داخل آکواریوم در مهیا کردن یک آکواریوم خانگی امر مهمی تلقی می‌شود؛ تعداد بالای ماهی ها و تراکم زیاد در بین آنها باعث استرس، کمبود فضا برای فعالیت، انتقال بیماری، آلودگی آب، تقسیم نامساوی و رقابت نادرست برای غذا در میان ماهی ها می‌شود.
  • در هنگام غذا دادن به ماهی ها و در صورت مشاهده تغییرات در رفتار آنها مانند کم اشتهایی و تشخیص بیماری در این حیوانات آبزی می توانید از دامپزشک کمک بگیرید.

روزمره‌های الزامی برای آکواریوم خانگی

  1. هر روز از سالم بودن تجهیزات شستشو، تهویه و ضدعفونی کننده داخل آکواریوم خود اطمینان حاصل کنید.
  2. هر روز حین غذا دادن به ماهی های آکواریوم خانگی خود رفتار آنها را بررسی کنید، زیرا هرگونه تغییر در خصوصیات رفتاری آنها نشان دهنده یک مشکل یا بیماری است.
  3. هر هفته تعداد ماهی های درون آکواریوم خانگی خود را بشمارید؛ زیرا مرگ هر یک از ماهی ها خصوصا ماهی های کوچک و تجزیه آنها باعث افرایش نیترات آب و در نتیجه بیماری یا مرگ مابقی ماهی ها می‌گردد.
  4. هفته ای یکبار پارامترهای مهمی چون میزان اکسیژن، PH، نیترات، نور و سختی کربنات را بررسی کنید.
  5. هفته ای یکبار فیلتر، الیاف، دیواره ها و شن داخل آکواریوم را تمیز کنید.
  6. ماهی یکبار فیلتر را تعویض کنید.

 

News source

18 Februrary 2019 - 09:19

User Review

Total Score

No Comment Post yet

Submit Comment

Your Score