مسئولیت اجتماعی در قبال حیوانات

مسئولیت اجتماعی در قبال حیوانات

مسئولیت اجتماعی در قبال حیوانات و حمایت از حیوانات در سال های اخیر به یک موضوع پراهمیت تبدیل شده است. بهبود در روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات و اجرایی کردن مباحث مربوط به حمایت از حیوانات می‌تواند بر پایه توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی و محیطی هماهنگ شود.

وجود مسئولیت اجتماعی در قبال حیوانات و حمایت از حیوانات تاثیر قابل توجهی بر تغییرات اقلیمی دارد؛ حیوانات در رقابت مستقیم با انسان ها برای آب، غذا، فضای زندگی و سایر منابع کمیاب هستند.

بسیاری از شرکت های بزرگ در خصوص حمایت از حیوانات به لحاظ اجتماعی و اخلاقی نسبت به ذی‌نفعان و جامعه‌شان پاسخگو هستند؛ همین مورد باعث افزایش استفاده از ابزارهای مختلف برای انجام هر چه بهتر مسئولیت اجتماعی در قبال حیوانات شده است.

مسئولیت اجتماعی در حدود بیش از یک دهه است که به عنوان یک مفهوم اصلی در کسب و کار مطرح شده است. در سالهای اخیر وظیفه‌ی کسب و کارها را چیزی بیشتر از پاسخگو بودن نسبت حاشیه سود تعریف می‌کند؛ هر مجموعه نسبت به شرایط محیطی و اجتماعی اطراف نیز مسئولیت دارد.

در حالیکه معیارهای زیست محیطی و اجتماعی تا کنون تمرکز اصلی مسئولیت اجتماعی را بر عهده داشته‌اند، توجه به رفاه حیوانات نیز به عنوان یک عامل حیاتی مطرح شد.

با افزایش جمعیت جهان و رشد اقتصادی طبقه متوسط در دهه‌های آینده، تقاضا برای محصولات حیوانی قطعا افزایش خواهد یافت.

حمایت از حیوانات در سراسر جهان به حفاظت از رفاه حیوانات کمک می‌کند؛ همکاری با شرکت ها برای انجام مسئولیت اجتماعی در قبال حیوانات سبب شده تا میلیاردها حیوان درگیر در تولید مواد غذایی در سراسر جهان طبق اصول و قواعد مشخص‌شده، مورد استفاده قرار گرفته و آسیب هایی چون شکار غیر قانونی حیوانات و تجارت غیرقانونی حیوانات به حداقل خواهد رسید.

واضح است که مسئله حمایت از حیوانات نمی‌تواند محدود به بحث در مورد کارخانه های تولید خز یا حیوان آزاری شود؛ موارد بسیار مهمی در بحث حقوق حیوانات مطرح می‌شود که می‌تواند بر زندگی اجتماعی انسان ها نیز تاثیرگذار باشد.

تلاش برای آزادی حیوانات

جنبش معاصر حمایت از حیوانات در سال 1975 کتابی تحت عنوان "آزادی حیوانات" منتشر کرد که نویسنده‌ی آن یک فیلسوف استرالیایی به نام پیتر سینگر بود.

در این کتاب این موضوع مطرح می‌شود که فقط به دلیل آنکه حیوانات نمی‌توانند در سطح انسان فکر کنند، به این معنا نیست که آنها نمی‌توانند رنج ببرند یا آن را درک کنند؛ نویسنده در کتاب اشاره کرده که افراد معلول ذهنی و نوزادان کوچک که در حد یک انسان بالغ توانایی ذهنی درک کردن را ندارند، باز هم رنج را درک میکنند؛ لذا آنها سزاوار همان مراقبت و همان امکاناتی هستند که دیگران دارند.

حقیقت این است که حیوانات به درد و شکنجه واکنش نشان می‌دهند، درد و رنجی که توسط حیوانات درک میشود لزوما به اشکال متداولی که برای انسان شناخته میشود بروز پیدا نخواهد کرد. تبعیض غیرقابل انکاری که در جوامع انسانی علیه حیوانات وجود دارد، کاملا یادآور نژادپرستی (Racism)، تبعیض جنسیتی و موارد مشابه دیگر است.

بسیاری از حیوانات خانگی عجیب که در بازار به فروش میرسند، نمودی از عدم رعایت آزادی در حیوانات هستند؛ تعداد زیادی از گونه هایی که با این مدل از عناوین توسط انسان ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری میشوند، به هیچ عنوان حیوان خانگی نیستند و حضور در شرایط نامناسب سبب آسیب های جدی به آنها می‌شود.

تلاش برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص این نوع از حیوانات می‌تواند یکی از فعالیت های مهم در مبحث مسئولیت اجتماعی در قبال حیوانات و حمایت از حیوانات باشد و سالانه جان بسیاری از آنها را نجات دهد.

شکار غیر قانونی حیوانات

در سال 2007 حدود 56 میلیارد حیوان در سراسر جهان برای مصارف انسانی کشته شدند. درصد زیادی از این رقم به صورت غیر قانونی و برای تجارت های مافیایی شکار شده‌اند.

از دیرباز استفاده از گوشت و فرآورده های حیوانی برای بشریت الزامی بوده و انسان ها برای رفع نیازهای اولیه مجبور به پرورش و استفاده از حیوانات بوده‌اند؛ با پیشرفت علم، حیوانات برای بسیاری از اهداف پزشکی و درمانی نیز به انسان کمک کرده‌اند. پس از مدتی و تقریبا بعد از انقلاب صنعتی، شکار و کشتار حیوانات به دلایلی غیر از این موارد، انجام شد.

استقبال مردم در خصوص استفاده از پشم، خز، چرم، ابریشم، پر و موارد دیگر سبب شد تا کارتل های بزرگی برای شکار حیوانات ایجاد شود و با پدید آمدن این تجارت سودآور، بسیاری از حیوانات مورد حمله قرار گرفتند؛ این مورد تا جایی پیش رفت که شاهد از بین رفتن و انقراض گونه های حیوانی بودیم.

کمک برای فرهنگ سازی در خصوص عدم استفاده از فرآورده های حیوانی غیر ضروری و رواج گیاهخواری می‌تواند کمک بزرگی به حفظ جمعیت گونه های مختلف کند.

از دیگر مواردی که میتوان برای انجام مسئولیت اجتماعی در قبال حیوانات انجام داد، موارد زیر قابل اشاره هستند:

  • تلاش برای حفظ محیط زیست و فضای زندگی حیوانات
  • تاسیس مراکز درمانی و دامپزشکی
  • برگزاری کارگاه ها و همایش های آموزشی در خصوص چگونگی برخورد با حیوانات
  • حمایت از برنامه واکسینه کردن سگ های خیابانی در شهرها
  • حمایت از طرح های واکسیناسیون حیوانات اهلی که اغلب در روستاها هستند؛ مانند واکسیناسیون گاوها و گوسفندها
  • آموزش کافی به متخصصان دامپزشکی
  • مقابله و برخورد با شکارچیان حیات وحش
  • کمک به طرح های حمایتی برای گونه های در حال انقراض
  • فرهنگ سازی دیجیتال، با فعالیت در وب سایت ها و شبکه ها اجتماعی
  • کمک به ساخت پناهگاه/ بیمارستان در هر شهر برای مدیریت حیوانات در آنجا

نه به استفاده از پلاستیک!

پلاستیک ماده ای است که معیشت و راحتی انسان در بسیاری موارد به آن بستگی دارد؛ اما این ماده برای سیاره ما، حیات وحشمان و خودمان بسیار مضر است.

سالانه صدها میلیون تن پلاستیک در جهان تولید شده و به مصرف میرسند؛ و بسیاری از آنها متاسفانه به دلیل عدم بازیافت صحیح، در طبیعت رها می‌شوند. این زباله ها از اشکالات میکروسکوپی تا قطعات کاملا سالم و بزرگ راه خود را به زنجیره غذایی حیوانات و زندگی بشری باز می‌کنند.

هر روز بسیاری از حیوانات مخصوصا حیوانات آبزی مانند نهنگ ها، خرچنگ ها و لاک پشت ها توسط خوردن این پلاستیک‌ها و یا گیر افتادن میان آنها کشته شده یا آسیب می‌بینند.

اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی پتیا در راستای حمایت از حیوانات و محیط زیست اقدام به تولید کیسه های پارچه ای نموده تا مخصوصا صاحبین حیوانات خانگی برای استفاده روزانه خود به کیسه های پلاستیکی نه! بگویند و سهم خود را برای داشتن جهانی عاری از آلودگی ایفا کنند.

کیسه های پارچه ای به سبب آنکه قابل شست و شو هستند، میتوانند چندین بار شسته و مجددا استفاده شوند؛ پتیا با تولید کیسه‌ پارچه‌ایی مدل دوشی و کیسه پارچه ای مدل دستی امکان استفاده از کیسه های پارچه ای را برای مصارف مختلف فراهم نموده است.

لازم به ذکر است بخشی از عواید فروش این کیسه ها برای کمک به خیریه ها و نهادهای مربوط به حمایت از حیوانات اعطا خواهد شد.