شکار غیر قانونی حیوانات

شکار غیر قانونی حیوانات یک تجارت چند میلیارد دلاری است که شامل شکار غیر قانونی حیوانات و تجارت غیرقانونی حیوانات، قطعات و محصولاتی است که از آنها استخراج شده است.

در این تجارت در واقع حیوانات در قالب پوست، کالاهای چرمی یا سوغاتی، مواد غذایی، استفاده در طب سنتی، حیوانات خانگی عجیب و در بسیاری از اشکال دیگر معامله می‌شوند.

شکار غیر قانونی حیوانات برای طبیعت مضر است، به حیات وحش و گیاهان آسیب می‌رساند و گونه های کمیاب حیوانی را به سمت انقراض می‌کشاند.

حیوانات و گیاهان در معرض انقراض، اغلب به دلیل ناتوانی و افزایش ارزش اقتصادی آنها هدفی برای جرایم حیات وحش هستند.

علاوه بر این شکار غیر قانونی حیوانات تاثیر منفی بر منابع طبیعی کشورها و جوامع محلی دارد و سبب نابودی صنعت گردشگری و تجارت قانونی و پایدار می‌شود.

هزاران گونه از حیوانات در حیات وحش با شکار غیر قانونی حیوانات و فروش حیوانات وحشی تهدید می‌شوند. به عنوان نمونه، در ماه های اخیر توجه رسانه ها به وضعیت گونه های کرگدن در جهان جلب شده است؛ افزایش روز افزون تقاضا برای شاخ کرگدن مخصوصا در آسیا سبب شده تا این حیوانات در لیست شکارچیان غیر قانونی قرار بگیرند.

در بعضی از مناطق آسیا، شاخ کرگدن در طب سنتی و برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که شواهد علمی کمی برای حمایت از این تقاضا وجود دارد؛ اما شاهد افزایش قابل توجهی از شکار کرگدن به منظور تامین آن بوده‌ایم.

تلاش برای جلوگیری از شکار غیر قانونی حیوانات

مراقبت از حیوانات تنها منحصر به نگهداری از پت و یا طراحی اپلیکیشن سفارش انلاین مانند پتیا که ویژه‌ی خرید مایحتاج حیوانات خانگی است، خلاصه نمی‌شود؛ در پاسخ به افزایش سطح تجارت غیر قانونی حیات وحش طی دهه های گذشته سرویس های متفاوتی برای مبارزه با این معضل جهانی تشکیل شده و در حال فعالیت هستند.

کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در حال انقراض گیاهی و جانوری (CITES) توانسته 179 کشور را برای مبارزه با فروش حیوانات وحشی از طریق قوانین نظارتی ترغیب کند و سبب ایجاد هماهنگی در مقیاس جهانی شده است.

علاوه بر تلاشهای اجرایی، این کنوانسیون، اقدامات مهمی را برای افزایش آگاهی مصرف کنندگانی که متقاضی محصولات به دست‌آمده از حیوانات هستند، انجام داده است.

پیامدهای شکار غیر قانونی حیوانات

فروش حیوانات وحشی یک تجارت بدون حد و مرز است، شبکه های مافیایی و کارتل های (Cartel) مجرم بین المللی اغلب از مسیرهای پیچیده ترانزیتی استفاده می‌کنند تا از ضعف نظارت و عدم وجود قوانین محکم برای رسیدن به اهداف خود بهره گیرند.

 در بسیاری از موارد تاثیر فروش حیوانات وحشی در اکوسیستم های طبیعی و از دست دادن زیستگاه ها مشاهده می‌شود. با این حال اگر قوانین مناسب و بودجه کافی برای مبارزه با این تجارت در دسترس باشد، فرصت های قابل توجهی برای موفقیت در حفاظت از گونه‌های در حال انقراض و از بین بردن مسیرهای تجارت غیر قانونی حیات وحش به دست می‌آید.

تهدید جمعیت گونه حیوانات

افزایش تقاضا برای عاج، به ویژه در آسیا در سال های اخیر موجب افزایش شکار فیل ها شده است. ده‌ها هزار فیل سالانه کشته می‌شوند تا تقاضای محصولات عاجی را برآورده کنند و سبب کم و کمتر شدن جمعیت گله های این گونه، به ویژه در آفریقای مرکزی و شرقی شده‌اند.

متاسفانه چنین مواردی تنها در خصوص فیل ها و کرگدن ها و فقط برای استفاده از عاج نیست؛ ده‌ها گونه‌ی حیوانی به دلیل تقاضای موجود برای استفاده از پوست، مو و سایر اعضای بدن آنها در خطر انقراض قرار دارند.

از بین رفتن امنیت در جامعه

یکی دیگر از پیامدهای تجارت حیوانات بروز مشکلات امنیتی است. این شبکه های جنایی با دسترسی گسترده و بین المللی به پول سبب اختلال در امنیت عمومی شده و در کنار تجارت حیوانات به تجارت مواد مخدر، اسلحه و حتی قاچاق انسان نیز میپردازند.

قاچاق حیوان و حیات وحش همچنین توسعه پایدار و معیشت جامعه را تضعیف می‌کند و سبب بیشتر شدن فقر خواهد شد.

News source

18 Februrary 2019 - 09:19

Tags

  • شکارچی
  • شکار_با_اسلحه
  • شکار_پرندگان
  • شکار_غیرقانونی
  • شکار_فیل
  • شکار_کرگدن

User Review

Total Score

No Comment Post yet

Submit Comment

Your Score