بیماری های مشترک انسان و حیوانات

بیماری های مشترک انسان و حیوانات از جمله آنفولانزای مرغی و سل می‌توانند بر سلامت هر دو طرف تاثیرات مخرب و جبران ناپذیری بگذارند.

در حال حاضر محققان تعداد زیادی از بیماری حیوانات را شناسایی کرده اند که هر ساله باعث مرگ 2.2 میلیون انسان می‌شود.

طبق مطالعات صورت گرفته اکثر این بیماری و مرگ و میرها در کشورهای کم درآمد و فقیر می‌باشد.

به عنوان مثال، اتیوپی، نیجریه و تانزانیا، همراه با هند، بیشترین میزان بیماری و مرگ بر اثر بیماری های مشترک انسان و حیوانات را داشتند.

طبق تحقیقاتی که در خصوص انواع مختلف بیماری حیوانات در مجله Nature در سال 2008 منتشر شد، اعلام شد که شمال شرقی ایالات متحده، اروپای غربی (به ویژه انگلستان)، برزیل و بخش هایی از آسیای جنوب شرقی نیز ممکن است نقاطی تازه از ظهور بیماری های مشترک انسان و حیوانات باشند.

نگهداری حیوانات خانگی یا داشتن دام هر دو سبب نزدیک شدن محل دو گونه و در نتیجه احتمال انتقال بیماری حیوانات به انسان یا برعکس خواهد شد؛

لذا انجام واکسیناسیون حیوانات اهلی و رعایت بهداشت مخصوصا در حیوانات آپارتمانی راه بسیار مناسبی برای پیشگیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می‌رود.

برای تهیه ملزومات مربوط به بهداشت و درمان حیوانات خانگی خود به همان اندازه‌ی تهیه غذای حیوانات خانگی و حتی بیشتر از آن باید دقت کنید؛ خرید از یک فروشگاه پت شاپ معتبر برای تهیه لوازم درمانی و بهداشتی الزامی است.

بیماری های مشترک انسان و حیوانات

به گفته محققان، حدود 60 درصد از تمام بیماری های انسانی و 75 درصد از همه بیماری های عفونی در دسته‌ی بیماری های مشترک انسان و حیوان هستند.

بیشترین آمار بیماری حیوانات نیز در دام‌هایی است که به دلیل فواید حیوانات اهلی نگهداری میشوند؛ مانند خوک ها، جوجه ها، گاو، بز، گوسفند و شتر.

از 56 موردی که مطالعات علمی روی آنها صورت گرفته است محققان 13 مورد از مهمترین ها را از نظر تأثیرات بر مرگ و میر انسان، مرگ و میر دام و شدت بیماری در افراد و همچنین امکان کنترل و جلوگیری از شیوع را شناسایی کرده اند.

این 13 مورد به ترتیب نزولی عبارتند از:

بیماری‌های گوارشی- لپتوسپیروز (Leptospirosis) یا تب شالیزار- سیستی‌سرکوزیس- سل ریوی (TB)- هاری- ليشمانيوز (ناشی از نيش زدن)- بروسلوز یا تب مالت (بيماری باكتريايی كه عمدتا از دام سرایت می‌کند)- اكينوكوكسي یا کیست هیداتید- توكسوپلاسموز- تب کیو- تریپانوسومایس (بیماری خواب)- هپاتیت E و سیاه زخم.

نقش حیوانات در زندگی انسان

محققان میگویند که تقریبا سه چهارم جمعیت فقیر روستایی و حدود یک سوم جمعیت فقیر شهری به دام برای غذا، درآمد، کود و سایر خدمات وابسته هستند.

از این رو بروز بیماری حیوانات در یکی از دام های آنها و از بین رفتن یک حیوان می تواند زندگی این خانوارها را خراب کند. در بعضی موارد آسیب‌های وارده حتی با از دست دادن یکی از اعضای خانواده برابری می‌کند.

نقشه جدید نقاط مختلف، محققان و مقامات را به مکان هایی می رساند که میتوانند تلاش هایشان را برای ریشه کن کردن بیماری حیوانات در آن نقاط متمرکز کنند.

بالاترین میزان بیماری های مشترک فقط در چند کشور، به ویژه اتیوپی، نیجریه و هند رخ می دهد. این سه کشور آمار بیشترین تعداد دامداران فقیر و بیشترین میزان سوء تغذیه را دارند.

News source

18 Februrary 2019 - 09:19

Tags

  • تعداد_بیماری_های_مشترک_بین_انسان_و_دام
  • بیماری_های_مشترک_انسان_و_سگ
  • بیماری_حیوانات_اهلی
  • انواع_بیماری_سگ
  • بیماری_های_سگ_برای_انسان
  • انتقال_بیماری_از_سگ_به_انسان

User Review

Total Score

No Comment Post yet

Submit Comment

Your Score